Σάββατο, 16 Μαΐου 2015

Συνέδριο ΚΕΔΕ – Μια παρέμβαση στη φωλιά του λύκου (Βίντεο)

Παντιέρα  

Ενημέρωση από τις εργασίες του συνεδρίου της ΚΕΔΕ βίντεο με την τοποθέτηση του Σταύρου Τζιορτζιώτη δημοτικού συμβούλου της Αριστερής Παρέμβασης Βύρωνα, και ανακοίνωση της Αριστερής Κίνησης Περιστερίου,για την την επίδειξη χλιδής και κακογουστίας από τους καθεστωτικούς δημάρχους στη Ξάνθη,καθώς και τον αποκλεισμό της από τον δήμαρχο Α.Παχατουρίδη να λάβει μέρος στο συνέδριο 

Το 3ήμερο συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) έγινε στο Πόρτο Καράς 7-9/5. Τυπικά το σώμα απαρτιζόταν από 500 συνέδρους, τους 325 δημάρχους της χώρας και 175 δημοτικούς συμβούλους που εκλέχτηκαν από τα συνέδρια των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων. Στο συνέδριο την απόλυτη πλειοψηφία με βάση τα πλειοψηφικά συστήματα εκλογής από το πρώτο επίπεδο των δημοτικών εκλογών, των ΠΕΔ, μέχρι την εκλογή του ΔΣ της ΚΕΔΕ (που έγινε σε προηγούμενο συνέδριο) έχει η παράταξη της ΝΔ με επικεφαλής το δήμαρχο Αμαρουσίου Πατούλη. 

Πριν από το συνέδριο είχαν προηγηθεί προσυνεδριακές θεματικές εκδηλώσεις που ξεκίνησαν από το Φλεβάρη του 2015 για α. Περιβάλλον, Χωροταξία, Υποδομές β. για Τουριστική Ανάπτυξη, Νησιωτική πολιτική, αθλητισμό – πολιτισμό, γ. για θέματα Απασχόλησης και Κοινωνικής Πολιτικής, δ. Επιχειρηματικότητα.
Σε αυτό το συνέδριο το θέμα που κυριάρχησε στη συζήτηση ήταν το εκτός ημ. διάταξης θέμα της ΠΝΠ. Ενώ, είχαν προετοιμάσει θεματικές συζητήσεις και για α. Οικονομικά ΟΤΑ, Κοινωνική πολιτική, επιτελικός δήμος. β. ΕΣΠΑ, γ. Διαχείριση Απορριμμάτων – Περιβάλλον. δ. Ανταποδοτικότητα – Πηγές Χρηματοδότησης. 

Η διαδικασία ήταν εκφυλιστική, αλλά η πολιτική τους γραμμή ήταν κυρίαρχη και διαπέρασε τις αποφάσεις τους και τις ομιλίες: αποδοχή και υπεράσπιση του Καλλικράτη και της χρησιμοποίησης των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, αποδοχή της ανταποδοτικότητας, της φορολεηλασίας (θέλουν να εισπράττουν αυτοί τον ΕΝΦΙΑ) και της διεκδίκησης μεγαλύτερων μεριδίων από κονδύλια ΕΣΠΑ και αρμοδιοτήτων για δράσεις με αυτά. 

Κυριάρχησαν την πρώτη μέρα οι παρεμβάσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου και των πολιτικών κομμάτων (Βούτσης, Σαμαράς, Σοφιανός, κ.α.) και η δεξίωση προς τιμή του Αβραμόπουλου και η συναυλία με τους Μπάση και Νικολόπουλο. Ενώ, έγινε μια παρέμβαση από τους από τους εργαζόμενους στο Βοήθεια στο Σπίτι. Ο Βούτσης κάλεσε σε διαβούλευση για αλλαγή του Καλλικράτη μέχρι το τέλος του 2016. 

Τη δεύτερη μέρα έγιναν παρεμβάσεις των παρατάξεων, όπου κυριάρχησε το θέμα της ΠΝΠ και κάποιες ομιλίες δημάρχων. Οι θεματικές της δεύτερης και τρίτης μέρας έγιναν χωρίς μαζική συμμετοχή. Το συνέδριο έληξε την 3η μέρα πιο νωρίς. Η ψηφοφορία για την ΠΝΠ μπήκε εμβόλιμα στις 11 πμ με συμφωνία όλων των παρατάξεων, γιατί προέβλεπαν ότι θα τους φύγει ο κόσμος μετά. Σε αυτή την κρίσιμη ψηφοφορία συμμετείχαν 243 σύνεδροι. Στην πρόταση του προέδρου της ΚΕΔΕ (Πατούλη) κατά της άμεσης εφαρμογής της ΠΝΠ ψήφισαν υπέρ 185 (ΝΔ και ΠΑΣΟΚ), κατά 57 (ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΜΑΡ), λευκά 1. Οι 10 της Λαϊκής Συσπείρωσης δεν ψήφισαν τίποτα σε αυτή την ψηφοφορία, αλλά γράφτηκε στα πρακτικά της ΚΕΔΕ ότι ψήφισαν πρότασή τους (η πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης δεν ακούστηκε στη διάρκεια της διαδικασίας της ψηφοφορίας, ούτε μπήκε προς ψήφιση) που είχε παρουσιαστεί στην ομιλία της δημ. συμβούλου Πειραιά Ελπ. Παντελάκη. 

Οι σύνεδροι του ΣΥΡΙΖΑ θυμήθηκαν να αποχωρήσουν 2 ώρες μετά την ψηφοφορία για την ΠΝΠ, αφού κάθισαν και στην επόμενη φάση των ομιλιών, καταγγέλλοντας ότι η προηγούμενη διαδικασία της ψηφοφορίας ήταν πραξικοπηματική. Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, υπεράσπισαν την κυβερνητική πολιτική και ο επικεφαλής της Ριζοσπαστικής Αυτοδιοικητικής Πρωτοβουλίας Δημ. Μπίρμπας δήλωσε πως «η Αυτοδιοίκηση πρέπει να στηρίξει τις κόκκινες γραμμές όχι της κυβέρνησης, αλλά της χώρας» και ζήτησε από τους αιρετούς «να μην εκδοθεί ψήφισμα για την ΠΝΠ, αφού πλέον είναι νόμος που ψηφίστηκε κανονικά». 

Η πρόταση Πατούλη πλειοψήφησε μεν, αλλά συγκέντρωσε λιγότερο από το 50% των μελών του συνέδριου, αφού στην ψηφοφορία συμμετείχε οριακά λίγο από το 50% των συνέδρων. Το ψήφισμα για την ΠΝΠ λέει «όχι» στη δέσμευση των ταμειακών διαθέσιμων, αλλά εξουσιοδοτεί το ΔΣ της ΚΕΔΕ, να πάρει πρωτοβουλίες και να μπορεί να δώσει – εκτός από τα ταμειακά διαθέσιμα – και τους μισθούς των δημάρχων «για τη σωτηρία της χώρας». Αναφέρει ότι «η ψήφιση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου αποτελεί μονομερή πράξη από πλευράς της Κυβέρνησης», αλλά περιλαμβάνει «ικανοποίηση για την αποδοχή του αιτήματος της ΚΕΔΕ και τη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να εξαιρέσει τα ανταποδοτικά τέλη κάθε μορφής από τα ταμειακά διαθέσιμα των Δήμων, τα οποία πρέπει να κατατεθούν υποχρεωτικά στην Τράπεζα της Ελλάδας και να επενδυθούν σε ρέπος» και «το κλίμα ανασφάλειας για την πορεία και το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης της χώρας με τους δανειστές και η ανάγκη να εξυπηρετηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το εθνικό συμφέρον». 

Στο κεντρικό ψήφισμα του συνέδριου σε όλα τα θέματα αποτυπώνεται η υποταγή και η εφαρμογή μιας αντιλαϊκής πολιτικής. Λείπουν οι εκτιμήσεις για την κατάσταση που έχει περιέλθει η κοινωνική πλειοψηφία και κρίνουν ότι « υπάρχει κλίμα γενικευμένης ανασφάλειας για την πορεία και το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές μας ….

Ότι είναι γνωστή η καθοριστική συμβολή της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού στη διαμόρφωση πρωτογενούς πλεονάσματος, όταν μάλιστα ο στενός δημόσιος τομέας εξακολουθεί να παράγει ελλείμματα». Ζητούν « αναβάθμιση του ρόλου των δήμων…. με θεσμική ανασυγκρότηση, ουσιαστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων, ενίσχυση της οικονομικής αυτοδυναμίας των Δήμων, με φορολογική αποκέντρωση, υιοθέτηση ενός νέου διοικητικού μοντέλου οργάνωσης της χώρας, όπου το Κεντρικό Κράτος θα έχει επιτελικό ρόλο με ταυτόχρονη ενίσχυση του ρόλου των Δήμων και Περιφερειών… ισότιμη συμμετοχή στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των χωροταξικών σχεδιασμών και των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020 και των άλλων Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων… δημοσιονομική αποκέντρωση με μεταφορά φορολογικών πόρων και ισχυρό αναδιανεμητικό μηχανισμό … ανάληψη αναπτυξιακών πρωτοβουλιών με τη δημιουργία Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος για τους Δήμους, με συνδυασμένη χρηματοδότηση από Εθνικούς και Κοινοτικούς Πόρους και χρηματοπιστωτική ενίσχυση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα …. μετεξέλιξη του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων σε Δημοτική Τράπεζα … διάθεση 2 δις ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 για τη δημιουργία επιχειρησιακού προγράμματος, με τελικούς δικαιούχους τους Δήμους και ενδιάμεσους φορείς όπως την ΕΕΤΑΑ Α.Ε. ή άλλους φορείς Τ.Α. (π.χ. Δήμους)…. την αύξηση του μεριδίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων… ρύθμιση μισθολογικού των αιρετών… άρση του επαγγελματικού ασυμβίβαστου όλων των δημάρχων…. Δυνατότητα προσλήψεων Γενικών Γραμματέων, Ειδικών Συμβούλων, Επιστημονικών Συνεργατών και Ειδικών Συνεργατών».

Αυτά είναι λίγα από τα ενδεικτικά που περιέχονται στις αποφάσεις τους που διανθίζονται μαζί με αντιστάσεις για το Παρατηρητήριο των ΟΤΑ, την υποχρηματοδότηση των δήμων με την περικοπή των πόρων. Είναι σαφέστατο ότι δεν αμφισβητούν τη δεδομένη πολιτική που χαράζεται από την ΕΕ, τις κυβερνήσεις και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, που θέλει τους δήμους διαχειριστές της «ανάπτυξης, της επιχειρηματικότητας, της ανταγωνιστικότητας» Θα συνεχίσουν να έχου ενεργό ρόλο στο νέο γύρο αντιλαϊκής επίθεσης, προωθώντας τη λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών με ανταποδοτικότητα και ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Να προωθούν αντί μέτρα για αύξηση των θέσεων εργασίας, την «κοινωφελή» εργασία που αποτελεί ένα σύγχρονο δουλεμπόριο. 

Αντί για κοινωνική πολιτική υπέρ των φτωχών και λαϊκών στρωμάτων, τη συμμετοχή τους σε κάποια υποτυπώδη προγράμματα για την ανθρωπιστική κρίση που καλύπτουν ελάχιστους και για ελάχιστα. Αντί για απαλλαγή των κατοίκων από τους ψηλούς δημοτικούς φόρους, μια φορολογική πολιτική αφαίμαξής τους. Αντί για αξιοποίηση των δημοτικών δομών και της περιουσίας για τις ανάγκες των κατοίκων, εκμετάλλευσή τους για την απόδοση εσόδων.